• ONZE ORGANISATIE
  • MISSIE & VISIE
  • BESTUUR & RAAD VAN TOEZICHT
  • VERTROUWENSPERSONEN
  • CLIËNTENRAAD/VRIJWILLIGERSRAAD
  • LIDMAATSCHAP & KEURMERK
  • FORMULIEREN & DOWNLOADS
  • JAARVERSLAGEN & PUBLICATIES
  • MAGAZINE
  • VACATURES
    • VRIJWILLIGERS
    • RAAD VAN TOEZICHT
    • NOORDKOP VOOR ELKAAR
    • WERKEN BIJ
  • ONTMOETEN IN BUURT & DORP
    • ONTMOETEN & MEEDOEN
    • LEEFBAARHEID DOOR ONTMOETEN
    • ACTIVITEITEN & CURSUSSEN
  • BIJDRAGEN AAN SAMENLEVEN
    • NOORDKOP GEZOND VOOR ELKAAR
    • ONDERSTEUNING VRIJWILLIGERSGROEPEN
    • BURGERINITIATIEVEN
  • TALENT WERKT
    • WERKLEERBEDRIJF DE FACTORIE
    • TAALMAATJES
  • ZELFSTANDIG THUIS
    • SERVICEPUNTEN
    • THUISABONNEMENT
    • MAALTIJDVOORZIENING
    • VERVOER
    • TELEFOONCIRKEL
    • WELZIJNSADVIES/VOA
    • PREVENTIEF SENIORENONDERZOEK 2.0
    • ADMINISTRATIEVE ONDERSTEUNING
    • INFORMATIEPUNT DIGITALE OVERHEID
    • SENIORENWOONADVISEUR
  • PERSOONLIJKE BEGELEIDING
    • ZORGVRIJWILLIGERS
    • MANTELZORGONDERSTEUNING
    • TAALMAATJES
    • ONTMOETINGSHUIS GEHEUGENPROBLEMATIEK
  • AANMELDEN ALS VRIJWILLIGER
    • NOORDKOP VOOR ELKAAR
    • VRIJWILLIGER WORDEN
  • CONTACT
  • ONTMOETEN IN BUURT & DORP
    • DOET & ONTMOET
    • ACTIVITEITEN & CURUSSEN
  • BIJDRAGEN AAN SAMENLEVEN
    • BUURTBEMIDDELING
    • BUURTVERBINDER
    • BURGERINITIATIEVEN
    • CROWDFUNDING
    • VOORLICHTING & ADVIES
  • TALENT WERKT
    • WERKLEERBEDRIJF DE FACTORIE
    • MEEDOEN - SAMEN AAN DE SLAG
  • ZELFSTANDIG THUIS
    • ENERGIECOACHES
    • THUISABONNEMENT
    • MAALTIJDVOORZIENING
    • SERVICEPUNTEN
    • WELZIJNSADVIES/VOA
    • INFORMATIEF HUISBEZOEK
    • VERVOER
    • VRIENDSCHAPPELIJK HUISBEZOEK
    • CONTACTCIRKEL
  • PERSOONLIJKE BEGELEIDING
    • INDIVIDUELE BEGELEIDING THUIS
    • MANTELZORGCOMPLIMENT
    • MANTELZORGONDERSTEUNING
    • OEKRAINE HULP
    • ONDERSTEUNING BIJ GEHEUGENPROBLEMATIEK
    • TAALMAATJES
    • UW ZORG DICHTBIJ
    • VOORLEESPROJECT
  • JONG! PER 2023 NAAR MET HEERHUGOWAARD
    • HET JONGERENWERK IN DIJK EN WAARD
  • AANMELDEN ALS VRIJWILLIGER
  • RUIMTE HUREN
  • CONTACT
  • ONTMOETEN IN BUURT & DORP
    • DOET & ONTMOET
    • GESPREKSGROEPEN
    • ACTIVITEITEN & CURSUSSEN
    • RAAD EN DAAD
  • BIJDRAGEN AAN SAMENLEVEN
    • BUURTBEMIDDELING
    • BURGERINITIATIEVEN
    • CROWDFUNDING
  • TALENT WERKT
    • WERKLEERBEDRIJF DE FACTORIE
    • TAALCAFÉ
    • TAALMAATJES
  • ZELFSTANDIG THUIS
    • THUISABONNEMENT
    • GRAAG GEDAAN
    • MAALTIJDVOORZIENING
    • SERVICEPUNTEN
    • WELZIJNSADVIES/VOA
    • SENIOREN WOONADVISEUR
    • INFORMATIEF HUISBEZOEK
    • VERVOER
    • INFORMATIEPUNT DIGITALE OVERHEID
  • PERSOONLIJKE BEGELEIDING
    • ONDERSTEUNING MENSEN MET DEMENTIE
    • ONDERSTEUNINGSGROEP NA CVA
    • MANTELZORGONDERSTEUNING
    • AANDACHT VOOR VERLIES
  • AANMELDEN ALS VRIJWILLIGER
    • NOORDKOP VOOR ELKAAR
    • VRIJWILLIGER WORDEN
  • CONTACT
  • DE VERBINDING
  • INFORMATIE
  • ONTMOETINGSGROEP
  • VRIJWILLIGER WORDEN

Interview met vrijwilligers telefooncirkel Hollands Kroon

Om wat meer gevoel te krijgen bij hoe de telefooncirkel werkt, is er een interview afgenomen met twee vrijwilligers van de telefooncirkel. Heeft u hier vragen over of wilt u zich aanmelden? Laat het ons weten! U kunt telefonisch of per mail contact opnemen met het servicepunt bij u in de buurt.

 

Wanneer is de cirkel begonnen?

Ongeveer in 2000 heeft het Rode Kruis de telefooncirkel in zijn huidige vorm opgezet. Dit nadat de gemeente iets voor de ouderen wilde doen. Toen het Rode Kruis in Hollands Kroon vorig jaar stopte met de telefooncirkel i.v.m. hun focus op andere gebieden heeft Wonen Plus Welzijn het stokje overgenomen.

 

Hoeveel mensen doen er mee? En hoe werkt het?

Tegenwoordig zijn er zes deelnemers maar we willen er graag meer bij! Er zijn vier vrijwilligers. De nr. 1 van de lijst belt nr. 2 , nr 2. belt nr.3 en zo verder. Als er bij iemand de telefoon niet wordt opgenomen, wordt het nog twee keer geprobeerd. Als het dan nog niet lukt, wordt het sleuteladres gebeld door de vrijwilliger van dienst. Het sleuteladres is een contactpersoon van de deelnemer die kan worden benaderd in deze gevallen. Dit kan een buurvrouw zijn, familielid, vriend of kennis. Belangrijk is dat diegene in de buurt woont. Het sleuteladres gaat dan even bij degene langs die niet opneemt. Meestal loos alarm gelukkig. Toch is dat voor de deelnemers een grote geruststelling.

 

Waarom een telefooncirkel?

Het doel van de cirkel is natuurlijk een extra steun voor de deelnemers (alleenstaande ouderen en alleenstaande jongeren met een medische achtergrond) die laat of geen thuiszorg ontvangen. Het voorkomt bijvoorbeeld dat mensen drie dagen op de grond liggen na een val. Als je “telefoonmaatje” geen contact krijgt wordt, na wederom geen gehoor bij een volgende poging, de vrijwilliger van dienst gebeld. Die zorgt ervoor dat je contactpersoon wordt ingeschakeld die bij je komt kijken of alles in orde is.

 

Eigen ervaring van deelneemster/vrijwilligster:

"Sinds 1980 heb ik Diabetes type 1. Vier jaar geleden is mijn man overleden. Hij was degene die mij steunde. Hij ging ’s nachts naar beneden om ranja en een broodje te maken als mijn bloedsuikers heel erg laag waren, zodat ik niet in een coma zou raken (gelukkig nog nooit gebeurd). Overdag zag hij vaak als eerste dat mijn bloedsuiker te laag werd omdat ik bleek en druk werd.

Na zijn overlijden moest ik van de huisarts een persoonsalarm gaan dragen. Daarbij moet je zelf een knopje indrukken. Ik miste iets, namelijk iemand die ’s ochtends even checkt of ik wel wakker geworden ben. Omdat ik lage bloedsuikers als ik slaap pas laat opmerk, bestaat er een kans dat ik ongemerkt in een coma raak en het knopje van het persoonsalarm niet kan indrukken (gelukkig ook nog nooit gebeurd…afkloppen!).

Aangezien mijn kinderen in de ochtend te druk zijn met kinderen verzorgen, naar school brengen en doorrijden naar hun eigen werk, kan ik niet van ze verlangen dat ze iedere ochtend mij bellen. De telefooncirkel heeft ook het voordeel dat deze het hele jaar doorgaat, dus ook als de kinderen met vakantie zijn."

 

Hoe zijn de contacten binnen de telefooncirkel?

De dagelijkse korte contacten (niet langer dan 5 minuten) zijn heel waardevol. Zo vertel je allebei vaak even hoe het met je gaat. Soms gaat het over dingen die je hebt meegemaakt of dingen die je die dag gaat doen. Soms over een ziekenhuisbezoek dat je moet afleggen. Wat je wilt vertellen of vragen is aan jou. Het kan ook gewoon een praatje over het weer zijn. Niets moet. Zeker in deze coronatijd is de telefooncirkel heel belangrijk, soms spreken mensen dagenlang niemand en dan is het geweldig dat iemand je even goedemorgen wenst, vraagt hoe het met je gaat en afsluit met…Fijne dag, tot morgen!

 

Hoe zijn de contacten buiten de telefooncirkel.

We houden als het even kan ieder halfjaar een koffieochtend om elkaar persoonlijk te zien. Het is fijn als je weet wie er achter de stem schuilt. Toen ik vorig jaar in het ziekenhuis lag kwamen er leden langs met een bloemetje en heb ik ook diverse kaartjes ontvangen. Op dit moment komt er van elkaar thuis bezoeken niet veel omdat we allemaal toch rekening met elkaar houden in deze tijden van corona. Hopelijk breken er snel betere tijden aan.

 

Wat een fijn idee die telefooncirkel, hoe kan ik ook aansluiten?

Mocht je nu denken, dit is iets voor mij of voor mijn moeder of vader: Neem contact op met het servicepunt bij u in de buurt en dan komen wij langs voor een intakegesprek. Wij vragen u dan om twee sleuteladressen te zoeken (buren of dichtbij wonende kinderen} en die aan ons door te geven. U kunt zich dan direct bij ons aansluiten. Elke morgen om half 9 wordt u gebeld door degene op de lijst voor u  en u belt daarna de volgende op uw lijst.

 

Dus .. bent u inwoner van Hollands Kroon, heeft u een telefoon én vindt u het een veilige gedachte? Kom erbij! U bent (als deelnemers en/of vrijwilliger) van harte welkom in deze leuke groep. Voor meer informatie en aanmelding, kunt u contact opnemen met één van onderstaande servicepunten.

 

Contactadressen Servicepunten Wonen Plus Welzijn Hollands Kroon:

  • Anna Paulowna: tel. 0223 535826, e-mail annapaulowna@wonenpluswelzijn.nl 

  • Niedorp: tel. 0224 542660, e-mail niedorp@wonenpluswelzijn.nl
  • Wieringen: tel. 0227 591570, e-mail wieringen@wonenpluswelzijn.nl
  • Wieringermeer: tel. 0227 600079, e-mail wieringermeer@wonenpluswelzijn.nl

De servicepunten zijn bereikbaar op werkdagen van 9:00 uur tot 12:00 uur.

 

 

 

Laatste nieuws

Paas Bingo in het Arboretum

Paas Bingo in het Arboretum

Meer

Doet & Ontmoet op 14 april, locatie Ontmoetingscentrum "De Verbinding"

Doet & Ontmoet op 14 april, locatie Ontmoetingscentrum "De Verbinding"

Meer

Meer nieuws

Agenda

  • 30 maart
  • 30 maart

Contact


Centraal kantoor WPW

Zijperweg 14
1742 NE Schagen
Tel.: 0224 273140
ma t/m vrij 9:00 -17:00 uur
info@wonenpluswelzijn.nl

Contactformulier

 

www.sociaalwerknederland.nl/

NoordkopVoorElkaar

 

 

A

Informatie


ALLE ACTIVITEITEN

NIEUWS

SENIORENONDERZOEK

HART VOOR WONEN PLUS WELZIJN

VRIJWILLIGER WORDEN

PRIVACYVERKLARING

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

GEDRAGSCODE WPW

VERBINDING JULIANADORP

CROWDFUNDING

Social media


Facebook Wonen Plus Welzijn Schagen

Schagen

Facebook Dijk en Waard

Dijk en Waard

Zoeken


 

Heeft u een vraag?


Copyright 2023 - Wonen Plus Welzijn
Inloggen | Sitehand - Design website met CMS | Ziber - Website software | Codesign - Website Schagen